Exponential Talks 2020: 4 belangrijke inzichten voor een toekomstbestendig bedrijf

Nieuwe technologieën, revolutionaire businessmodellen en maatschappelijke uitdagingen veranderen de wereld exponentieel snel. De impact hiervan op onze manier van leven, werken en ondernemen is gigantisch. Om hier op te anticiperen, organiseerde POM West-Vlaanderen onlangs een ‘Exponential Talks’ webinarreeks. Verschillende sprekers deelden praktische tips en inzichten om de coronacrisis te overstijgen. Kon u er niet bij zijn of wil u graag terugblikken? Hieronder geven we u graag de voornaamste inzichten mee!

Bestrijd cybercriminaliteit proactief

Bent u ook goed op weg om uw productie te digitaliseren? Maar is uw bedrijfsnetwerk onvoldoende beveiligd tegen cybercriminelen? Dan was de ‘Cybersecurity: een uitdaging ook voor kmo’s’ sessie een must-watch! Zeker als u weet dat 30% van de deelnemende bedrijven ooit zelf slachtoffer was van een cyberaanval. Een daarvan is Geert Ostyn, senior vice president van Picanol Group. Hij maakte tijdens de webinar duidelijk dat bedrijven op het vlak van cybersecurity maar beter compromisloos te werk gaat. Hoewel de weefgetouwenfabrikant een cybersecurity systeem had, werd het bedrijf begin dit jaar slachtoffer van een ransomware aanval. Ostyn’s belangrijkste lessen situeren zich op drie niveaus.

“Het eerste is legacy en duidt op het gebruik van verouderde systemen”, legde Ostyn uit. “Veel computers draaien op ‘oude’ besturingssystemen zoals Windows 12, wat hackers vrij spel geeft. “Access management is een tweede domein. Veel bedrijven focussen zich louter op user accounts. En hoewel ook daar de nodige awareness moet worden gecreëerd, is het toegangsbeheer van service accounts even cruciaal. Is daar nog maar één zwakke link te vinden, dan kan de beveiliging van het volledige bedrijf op het spel staan. Tot slot is een security strategy in deze digitalisering onontbeerlijk. Breng alle processen in kaart die te maken hebben met het beveiligingssysteem. Wanneer mag er worden inbegrepen? Hoe staat het met de back-up strategy?”

Olivier Deleuze, Head of Security Segment bij de Belgische tak van Thales, bevestigde dat beveiliging een heikel punt is in flink wat organisaties. “Veel managers denken nog steeds dat enkel een sterk paswoord volstaat om een bedrijf waterdicht te maken”, klonk het. “Maar daarbovenop is ook tweestapsverificatie en data monitoring nodig. En vergis u niet: cyberbedreigingen komen niet altijd van buitenaf. Ze kunnen net zo goed intern ontstaan.”

Het is duidelijk dat cybersecurity een onmisbare factor is in de transformatie naar Industrie 4.0.

Beter voorkomen dan genezen in jouw productiebedrijf? Laat uw kmo dan begeleiden door de projectpartners (CETIM, CITC-euraRFID, Mecanov, Pôle Mecatech, POM West-Vlaanderen en SIRRIS) van het Interreg-project Factory 4.0.

Toon veerkrachtig leiderschap binnen uw team, dé motor van verandering

Dat de pandemie veel uitdagingen met zich meebracht voor leiders en managers, staat buiten kijf. Hoe kan u zich als organisatie dan wendbaar en weerbaar opstellen? Hoe kan u zich verzekeren van een duurzame toekomst? Nick Van Langendonck, oprichter van consultancybureau Hifluence, legde het haarfijn uit tijdens de webinar ‘Een gids voor leiders in uitdagende tijden’. Dit waren de vier belangrijkste inzichten die iedere leider bij zichzelf en zijn/haar team moet detecteren:

  1. Wat is uw persoonlijke motivatie om er elke dag voor te gaan?
  2. Welke werkgerelateerde ervaring(en) wilt u nooit meer meemaken?
  3. Wat beangstigt u in een professionele context het meeste?
  4. In welke mate bent u bereid om samen met uw team de top-down structuur af te vlakken (met onder andere meer vertrouwen en autonomie als resultaat)?

Toch zijn de medewerkers volgens Van Langendonck de échte motor van verandering. In de teams vindt échte daadkracht plaats en komen vernieuwende ideeën tot leven, zo benadrukte hij. “Een leider heeft dan ook de taak om daarin te faciliteren”, stelde Van Langendonck. “De essentie van sterk leiderschap kan herleidt worden naar de volgende vraag aan medewerkers: ‘wat is er nodig om nog beter uw werk uit te kunnen voeren?’"

Gebruik vertrouwen als basis om samen te werken

Hoe kunnen bedrijven samen sterker uit de coronacrisis komen? Dado Van Peteghem, oprichter van adviesbureau Scopernia en van verschillende start-ups, vertelde het tijdens de sessie 'Samen sterker in tijden van corona'. Hij stelde in primeur zijn nieuwste boek ‘Metasystems, how trust can change the world' voor, misschien wel een pleidooi voor slimme samenwerkingen tussen organisaties. “Concurrentie zal niet langer plaatsvinden op niveau van individuele bedrijven of producten en diensten, maar op het niveau van partnerships”, verkondigde Van Peteghem. “Innovatie en disruptie hebben het bedrijfslandschap zodanig complex gemaakt, dat samenwerken haast de enige optie is. Tenminste, als we willen vermijden dat de grote bedrijven ons voorbijsteken.”

Interessant was het perspectief dat winst niet de enige drijfveer mag zijn van zo’n samenwerking, precies ook de verklaring achter ‘meta’. “Partnerships zijn vooral nodig om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan”, vertelde Van Peteghem.

Waarschijnlijk de voornaamste voorwaarde om zo’n metasysteem op te bouwen: vertrouwen tussen de partijen. Tijdens zijn talk gaf Van Peteghem 7 concrete manieren om dat vertrouwen op te bouwen. Misschien wist u al dat transparantie en persoonlijke betrokkenheid essentiële bouwstenen zijn. Maar de meest opvallende manier was: positieve wereldbeelden. “Een partnership start vaak met het ondertekenen van een geheimhoudingsovereenkomst”, zei de ondernemer. “Maar dat gaat eigenlijk uit van wantrouwen. Daarom hebben wij in ons boek een variant van zo’n overeenkomst gemaakt: the trustful partnership agreement. Die gaat veel meer uit van een positief beeld.”

Boost uw weerbaarheid met strategische B2B marketing

Onder andere dat positieve kwam ook terug in de webinar 'Verstevig uw weerbaarheid door strategische B2B marketing' van professor strategische marketing Rudy Moenaert. Tijdens deze sessie verklapte hij een aantal trends die meer dan ooit vragen om de keuzes van klanten kritisch te evalueren. Ja, ook in een B2B-context!

“De échte marketing gebeurt waar medewerkers het aanbod gaan definiëren in cocreatie met klanten”, vertelde Moenaert. “Dat noem ik de ‘waardezone’. Heel veel bedrijven besteden vaak enorm veel aandacht aan externe marketing. Maar interne marketing is in een B2B context wellicht het allerbelangrijkste!”

Net daar vervult dat optimisme een onmiskenbare rol. “Het is de taak van CEO’s en managers om ervoor te zorgen dat hun personeel gemotiveerd is en blijft”, liet Moenaert weten. “Maar enkel met een positieve blik kan u de troepen in de juiste richting sturen. Pas op, er is een dunne lijn tussen optimisme en sympathieke domheid. Dus probeer evenzeer rationeel te blijven. We leven in moeilijke tijden, maar we kunnen er samen wat van maken.”

Benieuwd naar meer? Bekijk alle webinars via deze link en stoom uw bedrijf klaar voor de post-corona toekomst!