Bouwkundestudenten KULeuven ontwerpen maritiem testplatform

Wat als…?

Wat als we de laatstejaarsstudenten bouwkunde van de KULeuven als projectwerk een maritiem testplatform laten ontwikkelen?  De opleidingscoördinatoren van de KULeuven (prof. dr. ir. Rauwoens en prof. dr. ir. Monbaliu) stelden deze vraag aan de Fabriek voor de Toekomst (FvT) Blue Energy.  Een aanbod dat de FvT Blue Energy natuurlijk niet kon weigeren in het kader van zowel de ondersteuning van het onderwijs als het inzetten op geschikte testfaciliteiten en -locaties.

Essentieel in deze opdracht was dat niet louter de hard skills van de ingenieurs aangesproken werden, maar eveneens de soft skills.  In groepen van ca. 7 studenten van de verschillende afstudeerrichtingen en vestigingen moesten de studenten op slechts 2 maanden tijd een volledige designopdracht uitwerken, inclusief de interne projectteamorganisatie, de opdrachtdefinitie, en de uitwerking op zowel technisch, financieel als communicatief vlak. Daarboven kwam nog een logistieke uitdaging, gezien de projectteams gemixte groepen waren vanuit Leuven, Mechelen, Gent en Oostende.  Bovendien kregen de studenten een zeer open opdracht voorgeschoteld, iets wat ze niet altijd gewoon zijn.  En ze moesten actief contacten leggen met de industrie.

Studenten zijn vaak omdenkers, en formuleren vaak leuke en innovatieve ideeën die soms ook voor de opdrachtgever of docenten vernieuwend zijn.  Enkele voorbeelden:

  • Een niche trainingscentrum voor maritieme duikers werd door de juryleden vanuit de industrie als uniek ervaren.
  • Drones en dockingstations hebben zeker hun intrede gevonden.
  • Modulariteit werd op verschillende manieren ingevuld: door verschillende technische configuraties met containers en twistlocks was het Lego- of Meccanodenken nooit echt ver weg.
  • Technisch werd al ver gegaan in het ontwerp: zo werden bv. typische ingenieurstools als SCIA gebruikt voor ontwerp berekeningen.
  • Sommige studenten namen ook de moeite om hun ideeën bij nietsvermoedende kennissen te pitchen, waarbij vooral de communicatieve aspecten uitgewerkt moesten worden.  “The sea separates land.  We connect.” was alvast een geslaagde wervende zin.

Deze opdracht was duidelijk een win-win-win voor zowel studenten, docenten als de FvT Blue Energy.  Het idee van mariene of maritieme testlocaties en infrastructuren is nu meegegeven met een nieuwe generatie bouwkundestudenten, waarvan velen al een contract op zak hebben in de maritieme of offshore sector.  De studenten hebben zeker in het begin gezwoegd op deze opdracht, maar zijn tevreden met de nieuwe verworven skills.  De docenten konden alle studenten voldoende quoteren en nog belangrijker de laatstejaars studenten met een gerust hart het werkveld insturen. En de opdrachtgever?  Die zag dat het goed was en heeft heel wat stof tot nadenken erbij…

Meer info bij Pieter.Rauwoens@KULeuven.be en Pieter.Mathys@pomwvl.be.

 

Foto's